Sunday, November 18, 2012

Cara diet paling berkesan dan Selamat bahagian 3

Hye...

Lepas korang dh faham n tau jumlah kalori yg korang perlukan meh kt move to how to reduce Ur weight.

Tok pengetahuan korang 1kg =7700 kalori. banyak nilai tu. Sure korang dh mula congak berape lama masa yg korang perlukan tok membuang 1kg dari badan korang.

Meh kt bg contoh diri kt sendiri. Dalam sehari kt perlukan lebih kurang dalam 1550kcal. Setiap hari kt akan cuba tok makan 1350kcal sahaja. Maknanya dalam seminggu kt dapat kurangkan 1400kcal sahaja. Dalam sebulan 5600kcal.
                 
                     5600/7700 = 0.7 kg sebulan.

Bagi kt 0.7 kg tu dh cukup bakul dari langsung x turunkan? So korang kena set mind, nk kurus x boleh terburu2. Kena buat slowly. Yg penting ada hasil yg positif.

kalau korang nk lg cepat apakata korang buat senaman. Burn lagi 200 kalori. So dalam sebulan dh boleh turun 1.5kg.

Dalam mengurangkan kalori ni korang kena tahu berape perkara.

1. Jgn turunkan kalori lebih dari 50% keperluan kalori harian.

2. Jangan makan kurang dari 1200kcal dalam   sehari

kalau korang buat due benda kat atas tu korang mmg akan kurus dalam masa yg cepat. Tp sebenarnya berat yg korang buang tu bukan hasil dari pembakaran lemak. Sebaliknya dari penyusutan jisim otot.

bila korang makan kurang dari 1200kcal badan korang secara automatik akan switch to starvation mode di mana metabolism badan akan menjadi lebih perlahan. Penurunan berat badan akan menjadi lebih perlahan.

Situasi macam ni selalu terjadi tym bulan puasa. Masa puasa metabolism badan akan turun, berat badan pun akan turun. Tp bila raya korang makan lebih banyak dari bulan puasa n masa tu metabolism badan perlahan. Hasilnya berat korang akan balik mendadak.

Haha....sama dgn apa yg jd kat kt, tym puasa turun dalam 1.5 kg je. Baru seminggu raya dh balik 2 kg. Adei....

So ingat jangan makan terlalu sikit kalori. X sihat untuk badan. Nutrisi yg korang ambil mesti seimbang. Ok nanti kt sambung balik k. Daaa...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...