Sunday, June 10, 2012

Kenapa saya tidak dpt menurunkan berat badan ke berat asal selepas bersalin?

Fuuuuuuh tajuk sgt panjang...........

Kenapa saya tidak dapat menurunkan berat badan ke berat asal walaupun mengamalkan exclusive breasfeeding? Terlalu bnyk kekangan sehingga xdpt nk merealisasikan impian. Kekangan adalah dtg dari diri sendiri. Tidak ada kena mengena dgn influence dr luar. Berat sebelum mengandung 48kg, maximum kenaikkan adalah 70kg. Berat skrg 55kg. Berat impian 46kg. Kena turunkan berat lg 9kg!!!!!!

1. Saya sgt takut susu menjadi sikit kalau saya makan ckit. Lgpun saya mmg sgt suke makan
    Penyelesaian: Masih boleh makan dgn kuantiti yg kt suke dgn syarat makanan yg masuk adalah makanan 
    berkhasiat.
    Kekangan: Saya merupakan manusia karnivor. Sayur dan adik beradik sayur kt xsuke. Buah-buahan pun 
    kt malas nk makan. 

2. Chocolate adalah daily dosing.  Saya adalah pemakan chocolate tegar
    Penyelesaian: Kalau lah ade perkhidmatan menghentikan ketagihan terhadap chocolate same mcm servis 
    methadone insyallah kt boleh hilangkan ketagihan.
    Kekangan: Chocolate adalah sgt sedap dan masih belum ada servis menghentikan ketagihan terhadap 
    chocolate.

3. Saya xsuke bersenam
    Penyelesaian: Melakukan senaman yg menyeronokkan mcm poco poco, aerobic dance, zumba etc
    Kekangan: Konon-kononye SUPERMAK yg sgt bz menjaga bb dan bekerja sehingga xde ruang dan masa

4. Fast food adalah weekly dose
    Penyelesaian: G restaurant fast food tp mkn salad, minum skyjuice or jus buah buahan
    Kekangan: Sume salad adalah tidak sedap 

Setelah dikaji semua masalah di atas, kt menyimpulkan bahawa kt masih boleh menguruskan badan dgn adanye pembakar semangat dan motivasi terutamanye dr suami. Kt mengharapkan suami ckp 'eeeee gemuk r, lemak bersepah, dah xcantik mcm mule2 kahwin dulu' dr ayat biase suami saya 'xgemuk sgtlah, ala ok je yg penting sihat'. Yeyeyeye....suami saya sgt pandai menjaga ati saya (i love u mucccchhhh lah). 

Selain motivasi kt perlukan partner dlm menjayakan usaha kt. Partner yg saya dh usha adalah suami saya jugak sbb perut kt dgn die same2 berlawan membukit. Makanye encik suami jomlah kt same2 wat sit up sampai perut anda manjadi seperti Fahrin Ahmad dan perut saya menjadi seperti Neelofa. 

Lepas ni xmo tgk mesin penimbang menunjukkan pertambahan berat setiap kali kt timbang. Aim saya adalah 0.5kg sebulan. Xmo extreme sgt kang xmampu jadi SUPERMAK lak. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...